\\\\( \nonumber \newcommand{\bevisslut}{$\blacksquare$} \newenvironment{matr}[1]{\hspace{-.8mm}\begin{bmatrix}\hspace{-1mm}\begin{array}{#1}}{\end{array}\hspace{-1mm}\end{bmatrix}\hspace{-.8mm}} \newcommand{\transp}{\hspace{-.6mm}^{\top}} \newcommand{\maengde}[2]{\left\lbrace \hspace{-1mm} \begin{array}{c|c} #1 & #2 \end{array} \hspace{-1mm} \right\rbrace} \newenvironment{eqnalign}[1]{\begin{equation}\begin{array}{#1}}{\end{array}\end{equation}} \newcommand{\eqnl}{} \newcommand{\matind}[3]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}_\mathrm{#3}}} \newcommand{\vekind}[2]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}}} \newcommand{\jac}[2]{{\mathrm{Jacobi}_\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\diver}[2]{{\mathrm{div}\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\rot}[1]{{\mathbf{rot}\mathbf{(#1)}}} \newcommand{\am}{\mathrm{am}} \newcommand{\gm}{\mathrm{gm}} \newcommand{\E}{\mathrm{E}} \newcommand{\Span}{\mathrm{span}} \newcommand{\mU}{\mathbf{U}} \newcommand{\mA}{\mathbf{A}} \newcommand{\mB}{\mathbf{B}} \newcommand{\mC}{\mathbf{C}} \newcommand{\mD}{\mathbf{D}} \newcommand{\mE}{\mathbf{E}} \newcommand{\mF}{\mathbf{F}} \newcommand{\mK}{\mathbf{K}} \newcommand{\mI}{\mathbf{I}} \newcommand{\mM}{\mathbf{M}} \newcommand{\mN}{\mathbf{N}} \newcommand{\mQ}{\mathbf{Q}} \newcommand{\mT}{\mathbf{T}} \newcommand{\mV}{\mathbf{V}} \newcommand{\mW}{\mathbf{W}} \newcommand{\mX}{\mathbf{X}} \newcommand{\ma}{\mathbf{a}} \newcommand{\mb}{\mathbf{b}} \newcommand{\mc}{\mathbf{c}} \newcommand{\md}{\mathbf{d}} \newcommand{\me}{\mathbf{e}} \newcommand{\mn}{\mathbf{n}} \newcommand{\mr}{\mathbf{r}} \newcommand{\mv}{\mathbf{v}} \newcommand{\mw}{\mathbf{w}} \newcommand{\mx}{\mathbf{x}} \newcommand{\mxb}{\mathbf{x_{bet}}} \newcommand{\my}{\mathbf{y}} \newcommand{\mz}{\mathbf{z}} \newcommand{\reel}{\mathbb{R}} \newcommand{\mL}{\bm{\Lambda}} \newcommand{\mnul}{\mathbf{0}} \newcommand{\trap}[1]{\mathrm{trap}(#1)} \newcommand{\Det}{\operatorname{Det}} \newcommand{\adj}{\operatorname{adj}} \newcommand{\Ar}{\operatorname{Areal}} \newcommand{\Vol}{\operatorname{Vol}} \newcommand{\Rum}{\operatorname{Rum}} \newcommand{\diag}{\operatorname{\bf{diag}}} \newcommand{\bidiag}{\operatorname{\bf{bidiag}}} \newcommand{\spanVec}[1]{\mathrm{span}{#1}} \newcommand{\Div}{\operatorname{Div}} \newcommand{\Rot}{\operatorname{\mathbf{Rot}}} \newcommand{\Jac}{\operatorname{Jacobi}} \newcommand{\Tan}{\operatorname{Tan}} \newcommand{\Ort}{\operatorname{Ort}} \newcommand{\Flux}{\operatorname{Flux}} \newcommand{\Cmass}{\operatorname{Cm}} \newcommand{\Imom}{\operatorname{Im}} \newcommand{\Pmom}{\operatorname{Pm}} \newcommand{\IS}{\operatorname{I}} \newcommand{\IIS}{\operatorname{II}} \newcommand{\IIIS}{\operatorname{III}} \newcommand{\Le}{\operatorname{L}} \newcommand{\app}{\operatorname{app}} \newcommand{\M}{\operatorname{M}} \newcommand{\re}{\mathrm{Re}} \newcommand{\im}{\mathrm{Im}} \newcommand{\compl}{\mathbb{C}} \newcommand{\e}{\mathrm{e}} \\\\)

Ny InterMat version som indeholder efteruddannelse af lærerne - betalt af Novo Nordisk Fonden

Formål: Efteruddannelseskurset hedder Matematik og Computational Thinking. Baggrund: Vi ser i disse år at computational thinking spiller en stadigt vigtigere rolle i matematikfaget både for teori og tekniske anvendelser. Matematikken er grundlaget for den digitale omstilling og interagerer med algoritmer, programmering, datavidenskab, statistik og kunstig intelligens på nye måder. Kursets formål er at give kursusdeltagerne et førstehåndsindtryk af de nye perspektiver på matematikken og klæde dem på til selv at kunne videreformidle til interesserede gymnasieelever og kolleger.

Opbygning: Kurset består af 5 hele kursusdage på DTU placeret i efteråret 2025, som ligger med tre ugers mellemrum. Imellem kursusdagene opfordres der til afprøvning af materialet på eget gymnasium. Forløbet afsluttes (som det er tradtionen i InterMat) med en hel projektdag på DTU med foredrag og workshops for eleverne med inspiration til store opgaver (fx SRP og SOP).

Kursusdagene på DTU: Kursusdagene indeholder typisk 3 elementer: 1) Et populærvidenskabeligt og fagligt forankret foredrag af en ekspert inden for dagens emne, fx optimering, grafteori, Python-programmering, datavidenskab, kunstig intelligens, 2) Faglig introduktion til matematikken bag dagens emne suppleret med øvelser og Python-træning, og 3) Forberedelse til afprøvning på gymnasierne. Som kursusdeltager får man hver gang et færdigt program med sig hjem, så man er klar til afprøvning på eget gymnasium. Det forudsættes ikke, at deltagerne har erfaring med computational thinking og programmering i Python. Kursus dagene afholdes på DTU 18/9, 9/10, 30/10, 20/11, 11/12, alle i 2025.

Sådan tilmelder du dig: Du skal ansøge Novo Nordisk Fonden om optagelse på kurset Matematik og Computational Thinking, deadline er den 9. oktober 2024. Det sker på NNF’s side for efteruddannelsespuljen.
Du får svar fra Novo Nordisk Fonden i januar, og hvis det er positivt, tilmelder du dig kurset hos os ved at skrive til InterMat-sekretær Lene Matthisson på lemat@dtu.dk. Deadline er her 15. maj 2025.